söndag

de senaste dagarna har jag verkligen funderat stenhårt vad jag vill göra av mitt liv. jag vill verkligen bli något. jag vill bli riktigt bra på något. jag vill kunna ha en riktig titel och kunna säga att jag exempelvis är frisör!
har funderat mycket på frisör, det skulle nog vara riktigt roligt tror jag. jag gillar frisyrer, färger och hårspray (!), hehe.
det som är det kluriga är att verkligen bli det. det känns som om man missat ett stort steg när man inte fick så mycket hjälp i skolan. inför trean så fick vi inte veta särskilt mycket om framtiden, om att kunna plugga vidare på universitet, eller annat. vet som inte riktigt vad det finns för vägar att gå. när jag fick "hjälp" i nian att söka gymnasium så fick man inte veta särskilt mycket vad som fanns, och det känns som att hela gymnasietiden är bortkastad. de flesta praktiska gymnasieutbildningar ger ju rätt bra utbildning. det som jag vet i skrivande stund är i princip NFI, men det är en helt omöjlig väg att gå, eftersom det kostar väldigt mycket pengar.
jag skulle även kunna tänka mig att vara målare eller så. men jag har inte direkt längden på rätt sida för att kunna tapetsera. har även läst att det kan vara mycket tunga lyft i yrket = inte bra för min onda rygg. och även att det kan vara jobb i höga ställningar vilket inte heller är särskilt bra eftersom jag är höjdrädd :P men jag gillar färger. gillar att pyssla och grejer.
jag är även lite pepp på att hålla på med inredning. det har jag tyckt varit otroligt roligt att få fixa här hemma. visst tar det ett tag när man inte har så mycket pengar, man får helt enkelt köpa lite i taget. men tänk att få jobba med det. att inte behöva tänka på om man har råd att köpa det eller inte. och skulle jag vilja syssla med detta så finns detta. men då är ju problemet att det är typ 8 mil härifrån. och det kan ju bli klurigt att pendla eller sådär.

det är de tre sakerna jag funderar på mest just nu. men jag har verkligen ingen aning :( det är verkligen helt värdelöst att bli stor. tänk så enkelt allt var när man gick i skolan och hade allt upplagt hela tiden. dammit!

/ n

Kommentarer
Postat av: Morsan

Jaa du stumpan, visst var det lätt när du gick i skolan och fick allt serverat. Men det är ju nu du har chansen att göra det du vill och inte det du serveras... Ta kontakt med arbetsförmedlingen och en studievägledare för ett första snack. Det är vad jag tror mest på just nu...

2008-11-09 @ 18:49:39
Postat av: Karro

jag vill också "bli" någonting. en grym titel vore riktigt nice. har också varit inne på de här med frisör å inredning...å illustratör å dagisfröken med. men hur när och var? blaha. Här uppe finns det ju nada iaf.

2008-11-09 @ 20:00:05
Postat av: Cathrin

Jag tror nog att du kan göra precis vad du vill, det gäller bara att hitta vägarna för att nå dit! Kanske inte ser ut som att det kan lösa sig just nu, men börja med mammas råd och se vart du kan gå därifrån... Kanske du måste ta ett jobb emellan, men du har en målbild och den är fult möjlig att uppnå!

2008-11-10 @ 11:23:56
Postat av: zandra

Frisör hade varit bra, då kunde du klippa mig.. Inredning är också helt okej, jag kan behöva lite hjälp där också. Jag tycker du ska försöka bli det du vill bli, vad det nu är. Men jag förstår vad du menar. Jag vill också bli något, ha en utbildning där jag är titulerad som någonting. Men vad det är och hur jag ska bli det är ltie svårare. Man måste fundera, känna efter och prova lite. Du kan få klippa mig när du kommer hem så får vi se hur det går? Sen kan du få inreda lite också här, det är helt okej. Sen kan vi baka, så kan du fundera på bagare också sen? =)

2008-11-10 @ 16:06:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0